ПСИХОЛОГ РАДИТЬ

/Files/images/cp-psix.jpg

Підтримувати й допомагати:

поради батькам на час карантину

Нещодавні події внаслідок спалаху коронавірусної інфекції (COVID-19) порушили звичне життя багатьох дітей і батьків. Оскільки дедалі більше сімей опиняються в ситуації соціального дистанціювання, карантину, закриття навчальних закладів і підприємств, це може викликати стрес. Його спричиняють не лише турботи про здоров’я, а й раптова поява нових реалій – необхідності тривалого перебування вдома з дітьми, чий розпорядок дня докорінно змінюється. Дітям може бути дуже складно пристосуватися до нових обставин. Домашня ізоляція та брак контактів й ігор з однолітками викликає в дітей тривогу. Їм часто важко зрозуміти те, що вони бачать в Інтернеті, по телевізору або чують від інших людей. Тож діти стають особливо схильними до тривоги, стресу та смутку. Обмежені можливості для ігор на свіжому повітрі й активних занять роблять їх більш збудженими та дратівливими, що додає стресу й без того занепокоєним батькам.

Ці настанови покликані допомогти вам спланувати свою діяльність. Тут ви знайдете цілу низку ідей щодо того, як організовувати свій час, спілкуватися з дітьми та допомагати їм успішно рости й розвиватися навіть за таких складних обставин.

1.Під час цієї вимушеної перерви намагайтеся підтримувати незмінність денного розпорядку. Насамперед це стосується повсякденних занять.Час підйому, прийому їжі, післяобіднього сну тощо мають бути звичними (довгий день з малюком пережити набагато простіше, якщо розбити його на коротші, більш «керовані» періоди).

2.Уже сьогодні вам слід відібрати та сховати половину іграшок:ніхто не знає, скільки це триватиме, але можливість час від часу діставати зі схованки «нову» іграшку вам дуже допоможе.

3.Іграшки можна використовувати по-різному:наприклад, машинки можуть не тільки «їздити»: їх можна сортувати за кольором, відправляти їх на «автомийку» тощо. Можна склеїти докупи кілька аркушів паперу та намалювати на них дороги і будинки – тоді ви отримаєте «місто», яким можна «їздити».Це ж стосується й інших іграшок.

4.Долучайте дітей до «справжньої» роботи.Однією з найулюбленіших дитячих ігор є допомога вам у виконанні справжніх справ.Ось кілька ідей:

· Подумайте, чи зможе дитина допомогти вам з приготуванням їжі, накриванням на стіл і таке інше.

· Сортування чи складання білизни.Особливо захопливими для дитини є ігри зі шкарпетками (навіть якщо вони чисті та вже спаровані).

· Залучайте їх до прибирання чи складання речей (наприклад, скласти взуття у шафку чи сховати рулони туалетного паперу в комод). Ці завдання можуть бути доволі важкими для малюків, які щойно навчилися ходити, проте їм все одно буде цікаво. Більше того, ця діяльність покаже їм цінність співпраці.

5.Невелике нагадування: у дитячому садочку вашим дітям зазвичай дозволяють бути трохи бешкетливими під час ігор.Вам теж доведеться піти на такі «поступки»: дитина не зможе розслабитися та позбавитися від зайвої енергії, якщо їйдоведеться весь час думати про створюваний нею безлад вдома, Нехай спільне прибирання та складання речей на місце після ігор увійде до звички. Діти також дуже добре знають це правило.

6.Давайте заспокоїмося.Кожного дня дітям (і вам також) потрібен період спокою. Це – слушний момент для того, щоб розслабитися та «підзарядити батарейки».Ось кілька ідей:

· Почитайте щось разом чи окрема (малюки, які ще не вміють читати, можуть гортати книжки і описувати те, що вони бачать на ілюстраціях).

· Уявіть це!Перед читанням книги, разом з дитиною «пройдіться по картинкам», перегляньте ілюстрації. Можливо, ваша дитина зможе переповісти історію, користуючись виключно побаченими картинками.

· Використовуйте розмальовки, разом складайте пазли чи будуйте щось з кубиків.

· Грайтеся в «дочки-матері» з використанням м’яких іграшок, ляльок, а також машинок і кухонних предметів.

7.Рухаймося!Діти звикли багато рухатися – врешті-решт, це їм просто необхідно! Їм потрібно шуміти, бігати, стрибати і таке інше. Це можна робити як вдома, так і на вулиці. Ось кілька ідей:

· Грайтеся в «Гарячу лаву»: розкидайте по підлозі диванні подушки і уявіть, що підлога – це потік розпеченої лави. Дитина може переповзати, переходити чи перестрибувати з подушки на подушку.

· Використовуйте покривало як парашут (розкрийте покривало над головою, а потім повільно опустіть на підлогу). Граючись з немовлятами, накривайте та розкривайте їх простирадлом, граючись в «ку-ку».

· Використовуючи простирадла, ковдри, подушки, стільці і таке інше, збудуйте фортецю. Не поспішайте, нехай головними «будівельниками» будуть діти. Ваша фортеця не обов’язково має бути красивою, головне - безпечною!

· Зробіть «смугу перешкод» з меблів, подушок та іграшок.

· Малюки дуже люблять виклики, особливо коли стають сильнішими та більш скоординованими. Запитайте: «Ти можеш підняти одну ногу? А доторкнутися руками до колін?» Використання назв частин тіла під час такої гри допоможе дитині навчатися, а також показати вам усе, на що здатне її тіло, що росте.

8.Дбайте про себе! Періодично робіть короткий «відпочинок від сім’ї» (ванна, дзвінок друзям та близьким тощо) або використовуйте «затишшя» для релаксації. Турбота про себе допоможе вам легше долати стрес і додасть сил, щоб підтримувати дітей. Приділяйте час стосункам із коханою людиною.

9.Пам’ятайте про екранний час та контент! Захищайте дітей від непризначеного для них телевізійного й медіа-контенту, адже він може викликати тривогу й додатковий стрес. Обмежте обсяг новин про COVID-19, які ви обговорюєте в сім'ї, особливо перед маленькими дітьми. Не думайте, що вони нічого не чують, навіть якщо й не дивляться на екран.

Налаштуйте для дитини екранний час, додайте його в розпорядок дня та переконайтеся, що отриманий дитиною контент є прийнятним. Якщо на тривалий період залишати маленьку дитину наодинці з телевізором, комп’ютером або смартфоном, то це може зашкодити її когнітивному й соціально-емоційному розвитку.

Використовуйте технології для компенсації соціального дистанціювання (Skype, Zoom, Viber), спілкуйтеся з друзями й родичами.

10. Практикуйте методи позитивного батьківства. Тривала ізоляція вдома – це можливість зміцнити ваш зв’язок з дитиною завдяки спільній діяльності та проведеному разом часу. Пам’ятайте, що дітям також важко. Вони реагують на ситуацію відповідно до свого віку й рівня розвитку. Переконайтеся, що маєте реалістичні очікування від дитини. Це допоможе вам конструктивно долати неприємні моменти (постійний плач, істерики й поганий сон, проблеми з харчуванням тощо).

Якщо ви стикаєтеся з небажаною поведінкою, завжди вибирайте ненасильницькі методи дотримання дисципліни (переспрямування уваги, зосередженість на позитиві, оновлення середовища, процедури тайм-ауту, винагорода за хорошу поведінку тощо).

Підготувала практичний психолог ДНЗ №18 Шпак Л.П.

згідно рекомендацій Міністерства освіти і науки України та Юнісеф Україна

Завдання для дітей старших дошкільної та логопедичної груп

«Графічний диктант»

Матеріал: ручка/олівець, листок в клітинку

Хід проведення:

1.Створити атмосферу спокою та тиші, позбавитись будь-яких відволікаючих факторів.

2.Звернути увагу дитини що виконуючи дане завдання, вона лише вчиться, тому можливі помилки. Будьте готовими їх підтримати.

3.Розказуєте дитині що сьогодні ви будете малювати зайчика. Зачитуєте загадку про зайчика.

4.Потім приступаєте до самого диктанту. Зачитуєте текст диктанту повільно роблячи паузу і чекаючи поки дитина виконає те, що ви зачитали і лише потім зачитуєте далі наступну клітинку.

5.Порівнюєте як виконала завдання дитина зі зразком.

/Files/images/94617739_335527524276169_7908577810476695552_n.jpg

/Files/images/94688123_231458348175832_2808427046965870592_n.jpg

/Files/images/94978230_224288345669007_5716202210816163840_n.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 197

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.